Možda biste pomislili, barem iz dizajnerske perspektive, da je Mazdinom evropskom direktoru odeljenja za dizajn Jou Stenuitu teško ugoditi. Ipak se radi o diplomcu londonskog fakulteta Royal College of Art koji je dve decenije posvetio stvaranju globalnog jezika dizajna za Mazdu (radeći u Evropi i Mazdinim globalnim sedištima u Hirošimi u Japanu), danas poznatom kao filozofija dizajna »Kodo: Duša pokreta«. Dok razgovaramo u intervjuu, mogli bismo reći da venecijanska proslava savremene majstorske zanatske izrade, Homo Faber 2024., ima zaista pozitivan učinak.

Jo Stenuit, Mazdin evropski direktor dizajna o otkrivanju lepote izložbe Homo Faber 2024.

»Mislim da ne postoji događaj poput ovog«, naglašava. »To je poput japanskog stila Omotenashi, kada se osećate u potpunosti dobrodošlim. Čini se da je to jedini događaj na svetu koji slavi majstorsku zanatsku izradu na tom nivou, a način na koji su to organizovali je zaista fascinantan. U svakoj prostoriji u koju sam ušao ostao sam zapanjen.« Misli li da je i publika bila fascinirana u jednakoj meri? »U potpunosti. Pozitivnost je bila fantastična. Postavljali su toliko pitanja: »Kako je to napravljeno? Koji je to materijal?« To je upravo ono što želimo da postignemo svojim automobilima. Kada ljudi vide Mazdu, želimo da ostanu zapanjeni.«

U trećoj godini postojanja ovog važnog projekta fondacije Michelangelo, on predstavlja globalnu proslavu umetnika, majstorskih zanata i kreativnosti. Održava se u prostorima fondacije Fondazione Giorgio Cini na venecijanskom ostrvu San Giorgio Maggiore, a ovogodišnja zabavna izložba posvećena je proslavi putovanja života. Uključuje 10 prostora i svaki je posvećen jednoj fazi ljudskog života, od rođenja do zagrobnog života. Vizija umetničkog direktora Luce Guadagninija i umetničkog zamenika direktora Nicole Rosmarinija odnosi se na upečatljive prostore koji vode posetioca kroz svaku od tih faza života, predstavljajući stotine ručno izrađenih predmeta koje su izradili talentovani majstori iz celog sveta, pokazujući raznolike veštine, tehnike i inovativne pristupe koje zahtevaju njihovi zanati.

To je savršena prilika za Mazdu koja je japansku majstorsku izradu i dizajnerske filozofije oživela putem radionica izrade globusa i uvezivanja knjiga. Uz to su priloženi odabrani artefakti koji su dizajnirani kako bi predstavili umetničke veštine vidljive u svakom Mazdinom vozilu i koje su izradili zanatski majstori predstavljeni u online seriji #MazdaDiscovers. Jedina stvar koja nedostaje na Mazdinoj izložbi jeste stvarna Mazda. »Čak je i naš logotip bio vrlo suptilan«, smeje se Jo. »To je značilo da smo mogli da se skoncentrišemo na marku i majstorsku izradu, a ne na automobile. Osim toga, sve što smo videli bilo je jedinstveno, dok se automobili proizvode masovno. Prema tome, skulptura je najbolje predstavljala Mazdu.«

Odabrani iz­lož­beni primerci umetnika iz serije #Maz­daDiscovers

Priče o Mazdi: Mazda je bila jedina automobilska marka na događaju. Da li je publika odmah razumela vezu između automobila i umetnosti?
Jo Stenuit: Već petnaest godina pričamo priču o majstorskoj izradi putem jezika dizajna Kodo i ljudi još uvek ne razumeju naš proces dizajniranja automobila u potpunosti. Iznenade se kad otkriju da u ovo digitalno doba još uvek upotrebljavamo glinene modele i oslanjamo se na fizičke alate i strast svojih modelatora.


»U ovo digitalno doba još uvek upotrebljavamo glinene modele i oslanjamo se na fizičke alate i strast svojih modelatora.«

Priče o Mazdi: A ipak, Mazda uvek inovira…
JS: Tačno tako. U automobilskom svetu nas svi sada znaju i znaju da stvaramo prelepa vozila. To je ogromno postignuće. Uspeli smo da stvorimo dizajnerski jezik koji se ceni širom sveta. To je jezik lepote koji svi razumeju. To je vrlo ljudska stvar. Prema tome, izrađujemo prelepe predmete koje mogu da razumeju svi na globalnom nivou. Iako to zvuči lako, nije.

Roberta Mazzone

Priče o Mazdi: Kao dizajner, osećate li da postoji prirodna veza između vas i umetnika koji izlažu na izložbi Homo Faber?
JS: Naravno. Vrlo je lako razgovarati sa zanatskim majstorima ovde, čak i ako rade nešto potpuno drugačije od mene. Način na koji radimo je sličan. Postoji trenutna veza. Nekako razumemo povremenu patnju i šta prolazimo tokom vremena kako bismo izradili prelepe predmete.

 

Priče o Mazdi: Čini se da su Mazdine radionice bile posebno popularne.
JS: Bio sam ponosan na njih. Organizovali smo radionice i ranije i uvek su bile uspešne. Svi su uvek vrlo uzbuđeni i, naravno, fantastično je kada mogu bolje da razumeju naše automobile. Celo iskustvo postaje još bolje ako dobijate više od njega. Siguran sam da odlaze kući misleći: »Opa, bila je to stvarno neverovatna izložba i odlično iskustvo.«

Joov ODABIR: PAPIRNATO CVEĆE, PROSTOR »LJUBAVI«


JS: Odabrao sam ovaj predmet zbog načina na koji je papir transformisan, kao jednostavan dvodimenzionalan predmet, u prelep trodimenzionalni cvet oblikovanjem, savijanjem i igrom svetla i senke. Tako jednostavan materijal dobija novu vrednost. Vidim sličnost sa Mazdinom spoljašnjošću, na kojoj se igramo svetlom koristeći materijal jednostavne površine kako bismo postigli nivo uzbuđenja, ali vidim sličnost i u posvećenosti odabiru materijala za unutrašnjost, koji su često osetljivi, pomalo krhki i neočekivani.

Papirna skulptura večnog buketa. Izradio Studio Marianne Guély od belog akvarel papira.

Priče o Mazdi: To je odličan način otkrivanja složenosti majstorskih zanata.
JS: Posebno na radionici izrade globusa. Zaista cenim izrađivača globusa Leonarda Friga jer nema samo jednu veštinu, već njih više. Izrađuje papir, bavi se bakropisom, sve sam istražuje i izrađuje drvenu strukturu za globus. A ljudi zatim mogu stvarno uprljati ruke kako bi razumeli taj proces, otkriti alate i materijale koji se upotrebljavaju i shvatiti zahtevnost te izrade koja spolja izgleda dosta jednostavno.

Priče o Mazdi: Da li smatrate da Homo Faber ima veću kreativnu odgovornost od samog edukovanja posetioca?
JS: To je globalni događaj i jasno je da razmišljaju o sledećim generacijama, što je neverovatno važno. Istina je da ljude inspirišu predmeti i doživljaji, ali kako možemo da se pobrinemo da sledeće generacije zavole majstorske zanate i da počnu da veruju da imaju vrednost u tehničkom svetu i svetu u kojem sve odvlači pažnju? To je ono što slavimo na globalnom nivou.

Joov ODABIR: staklena činija, PROSTOR »PROSLAVE«


JS: Odmah me privukla boja. To je svetložuta i, kad sam je prvi put video, pomislio sam da sunce prolazi kroz prozor direktno na činiju kako bi je oživelo, baš kao sunce u Mazdinoj boji Soul Red Crystal. Izgledalo je tako jednostavno i čisto, ali bilo je puno različitih aspekata. Kada je vidite izdaleka, mislite da vam je sve jasno, ali kada se približite, vidite više dubine, pogotovo uz svetlost. To je bilo zaista neverovatno. Ista snaga boje i odrazi koje cenimo u Mazdi.


Staklena činija iz kolekcije LINES. Ručno duvana i rezana od strane Filipa Dobiasa, Davida Gabere i Jakuba Petra.

Priče o Mazdi: Šta ste vi lično naučili od Homo Fabera?
JS: Da još uvek ima uzbuđenja u majstorskim zanatima i da je način na koji predstavljate i objašnjavate vrlo važan. To je pristup Omotenashi, sa fokusom na način na koji pozivate ljude i činite da se osećaju dobrodošlima. Kao pripovedač za Mazdu, naučio sam puno. A sada sam i puno sigurniji u to da je ono što radimo u Mazdi prava stvar.


»Želimo da se ljudi osećaju dobro u svakoj fazi, da se osećaju povezanima sa automobilom«

Priče o Mazdi: Prema tome, kad izgovorite Mazda, šta želite da ljudi prvo pomisle?
JS: Da izrađujemo prelepe, zanimljive automobile koje ljudi zaista žele da voze. Sve se svodi na onaj »wow« faktor o kojem smo pričali. Kod nekih automobila vidite spoljašnjost i ostanete zapanjeni, a zatim otvorite vrata i razočarate se... I vozite razočarani. Želimo da se ljudi osećaju dobro u svakoj fazi, da se osećaju povezanima sa automobilom i da postane deo njihovih života.

Priče o Mazdi: Na kraju, šta mislite da svet dizajna može da nauči od Mazde?
JS: O, sve! Nemojte da se trudite samo da ugodite nekome. Budite sigurni u ono što radite. I to radite dobro, s ljubavlju i strašću. Nastavite da verujete.

Tekst Ross Brown / Slike Rama Knight

PODELITE OVU PRIČU
fb 1   linkedin 1   x

UTKANA INSPIRACIJA

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

35 GODINA MAZDE MX-5

Mazda MX-5 dizajnirana je – a to važi i dalje nakon 35 godina – kako bi bila zabavan i uverljiv sportski automobil sa pregršt karakteristika koji se slavi širom sveta.

Saznajte više
PUT DO HAKONEA

U begu od gradske vreve Tokija Priče o Mazdi vas vode u svestranoj Mazdi CX-5 u jedno od najpopularnijih mesta za vožnju.

Saznajte više
PUT DO UMEĆA IZRADE

Maroko je čarobno mesto na kojem se susreću nomadske berberske tradicije i uticaji iz celog sveta – to je kultura koja ceni majstorsko umeće, i staro i novo. Mazdom CX-60 putujemo niz krivudave pustinjske puteve i prolazeći kroz neverovatan krajolik stižemo u kulturni epicentar: Marakeš.

Saznajte više
Majstorski umetnici Amalfijske obale

Istorija majstorskih zanata na italijanskoj Amalfijskoj obali vrlo je bogata i uključuje zajednicu zanatlija koje odlikuje posvećenost, istrajnost i izazivački duh.

Saznajte više
Ljudska harmonija u pokretu

Mazdina filozofija inženjeringa ActivSync na prvo mesto stavlja vašu dobrobit.

SAZNAJTE VIŠE
#MazdaDiscovers

Naša YouTube serija #MazdaDiscovers omogućuje vam da upoznate majstore i umetnike čije su veštine vrlo jedinstvene u svetu. Baš poput Mazde, i ovi vredni umetnici kombinuju tradicionalne tehnike sa modernim pristupom stvarajući tako izvanredne predmete, umetnost i kulinarske doživljaje.

SAZNAJTE VIŠE
HRAM RYOANJI

Hram Ryoanji se nalazi u Kjotu u Japanu i posetiocima služi kao mesto na kojem se mogu posvetiti samopreispitivanju, ali se i diviti čistoj estetici tradicionalne japanske arhitekture i dizajna.

SAZNAJTE VIŠE
Japanska izrada noževa

Selo Takefu poznato je po noževima i dom je zajednici majstora koji su se povezali putem zajedničke svrhe: izrađivati najbolje noževe na svetu...

Saznajte više